Denne rapporten inngår som et av flere kunnskapsunderlag i Tynset kommune sitt arbeid med kommunedelplanen. I rapporten ser vi nærmere på temaer som pendling, kollektivtilbud og trafikkvolum Nevnte temaer sees...
Denne rapporten inngår som et av flere kunnskapsunderlag i Tynset kommune sitt arbeid med kommunedelplanen. I rapporten ser vi nærmere på temaer som befolkning, sysselsetting, pendling, næringsstruktur og stedskvaliteter relatert...
Notatnr. 2015/06 av Per Kristian Alnes
Østlandsforskning har på oppdrag fra Lillehammer kommune skrevet dette notatet som et grunnlagsnotat for deres arbeid med strategier og strukturer når det gjelder barnehage og skole. Bestillingen har vært å...
Dette notatet er en oppdatering av rapporten «Gode i Hop. Samspill og samarbeid mellom Lillehammer og omland» (ØF-Rapport 10/2014), men de utvalgte temaene blir mer detaljert beskrevet. I notatet ser...
Rapportnr. 2015/05 av Hans Olav Bråtå
Denne rapporten er basert på arbeidet til en gruppe nedsatt av Klima- og miljødepartementet i 2014. Rapporten peker på at villreinen, og den historiske og nåtidige bruk av den kan...
Rapportnr. 2015/04 av Tor Arnesen
Det er gjennomført en analyse av og gitt anbefalinger for saksbehandling av A-landbrukets-utmarksnæring og B-annen-utmarksnæring etter plan og bygningsloven med utgangspunkt i Regional plan for Hardangervidda og beslektede planverk. Prosjekt...
Notatnr. 2015/04 av Per Olav Lund
I notatet estimeres innsparingspotensialet fra to ulike vinkler basert på KOSTRA, og en med bakgrunn i samtaler med nøkkelpersoner i kommunene, revisjonen og kontrollutvalgssekretariatene. Praktiske konsekvenser som følger med kommunesammenslåing...
Rapporten går igjennom tilgjengelig statistikk for å belyse en del av de relevante konsekvensområdene i forbindelse med kommunereformen. Resultatene tar sikte på å ta fram et beslutningsgrunnlag for aktuelle nye...
On the demand of the EU Commission Norway as one of eight countries was asked to report on the development of new ways of teaching and learning with a focus...
Notatnr. 2015/02 av Bjørnar Sæther
Basert på intervjuer med bønder i Oppland og med støtte i litteraturen peker notatet på fem læringsarenaer. Relasjoner med nærstående er avgjørende for aksept for utviklingsarbeid og det foregår læring...