Notatet Skole- og barnehagestruktur i Lillehammer kommune legges fram i dag. Utredningen er skrevet av  Per Kristian Alnes og Tonje Lauritzen og skal bidra inn i kommunens strategiarbeid for fremtidens skole- og barnehagestruktur. Den kan lastes ned her.

Studien er svært begrenset og fokuserer på forhold som bosetting, oppvekstmiljø og barnehagens og skolens plass i lokalsamfunnet. -Vi kommer ikke med anbefalinger, og det har ikke vært rom for skolebesøk eller intervjuer med foreldre og lærere, understreker prosjektleder Per Kristian Alnes.

Forskerne har derimot intervjuet personer ved skolekontorene i fem kommuner som har gjennomført skolenedleggelser. Det fortelles om at nedleggelser har fått få negative konsekvenser når det gjelder lokal identitet og fraflytting. De fleste steder brukes lokalene til de gamle skolene til  sosiale arrangementer som er med på å bygge opp under stedstilhørighet og samhold. Skolekontorene framhever positive konsekvenser for driftskostnader, fagmiljøet og fordeler av et større elevmiljø.

I tillegg har det blitt gjort en gjennomgang av statistikk. Den viser for eksempel at befolkningsveksten i Lillehammer varierer mellom skolekretsene. I tillegg begynner ikke alle barn i førskolealder seinere automatisk på skolen i kretsen. Alnes: -Vi ser blant annet at en tredjedel av elevene i Saksheim skolekrets velger å gå på en annen skole.

Østlandsforskning utreder for tiden også skolestrukturen i Hamar.