Å undervise entreprenørskap handler om å veilede, ikke om å komme med svarene. -Vi trenger opplæring til dette, sier lærerne.
For å få gründerspirer til å vokse skal lærerne ha en praktisk, fremfor en teoretisk, tilnærming. Entreprenørskapsutdanning handler nemlig om ‘learning by doing’, å lære gjennom å gjøre. Her legges det vekt på elevens aktive medvirkning i læringsprosessen. Det bygger på et læringssyn der elever gjennom aktiviteter og refleksjon bygger videre på allerede eksisterende kunnskap. Lærere over hele Europa etterspør mer trening for å kunne undervise på denne måten.
Ulike erfaringer
Ny forskning i fem europeiske land viser at lærere har ulike erfaringer med å forberede seg til og å undervise i Ungdomsbedrift.
Et mindretall av lærerne som har svart i forbindelse med forskningsprosjektet Innovation Clusters for Entrepreneurship Education (ICEE) rapporterer at de har studert entreprenørskap eller har deltatt på kurs. Disse lærerne følte seg godt rustet til å undervise i Ungdomsbedrift, så vel pedagogisk som innholdsmessig.
Flertallet av lærerne rapporterer imidlertid at de har begrenset k
ompetanse i entreprenørskapsopplæring, og at de ønsker seg mer opplæring (eller flere kurs). Spesielt nyutdannete lærere følte at de hadde fått for lite opplæring i forhold til det de skulle lære sine elever.
Lærere er avgjørende
Entusiastiske og kompetente lærere er avgjørende for å implementere Ungdomsbedrift, og en god lærerutdanning er viktig. På samme måte kan lærerne sel
v bli den største hindring hvis han eller hun ikke får tilstrekkelig opplæring og kunnskap om Ungdomsbedrift og den interaktive pedagogiske undervisningsmetoden.
Dette er andre artikkel i en serie som presenterer funn fra ICEE-prosjektet.
Read the English version of this article here.
English contact details