Vidstrakt utsyn over landet
I perioden 2007 – 2016 har det vært en vekst i verdiskapingen i kreative og kulturelle næringer utenfor Oslo pa? 62 prosent. Veksten er registrert i alle bransjene som utgjør kreative næringene: arkitektur, annonse og reklame, drift av biblioteker, arkiver, museer og andre kulturvirksomheter, film-, video- og fjernsynsprogramproduksjon, radio og foto, forlagsvirksomheter, musikk, utøvende og kunstneriske virksomheter, programvare for dataspill og spesialiserte designvirksomheter.
Noen funn
Bergen, Trondheim og Stavanger/Sandnes har den største verdiskapingen totalt utenfor Oslo, mens Lillehammer, Bergen og Rjukan har den største verdiskapingen pr. innbygger. Der tar altså næringene en større plass i den lokale økonomien.
Trondheim og Lillehammer viser seg som (i tillegg til Bergen) klynger i film- og fjernsynsbransjen. I Rjukan drar arkivene og museer opp verdiskapingen betydelig, framfor alt med utgangspunkt i Industriarbeidermuseet.
Størst vekst har det vært i kategorien dataspill med 2024% vekst i perioden 2007-2016. Her har særlig Bergen, Hamar og Oppdal etablert seg som viktige clustere for denne bransjen.
At kulturelle aktiviteter kan gi store økonomiske gevinster, viser en annen rapport som Samfunnsøkonomisk Analyse og Østlandsforskning nylig publiserte.
Les rapporten Ringvirkninger av kulturelle aktiviteter i Møre og Romsdal her