En arbeidsgruppe, ledet av forsker Hans Olav Bråtå, anbefaler at villreinen og villreinfjellet blir en del av markedsføringen av Norge og historien om Norge. Denne historien er så unik at den gir et godt utgangspunkt for en slik satsing. Samtidig er det trender innen reiselivet som kan utnyttes til å skape kommersielle produkter basert på denne historien og villreinfjellet.

Arbeidsgruppen ble ifjor nedsatt av klima- og miljødepartementet og har utredet hvordan en satsing på villreinen og villreinfjellet i reiselivssammenheng kan bidra til en bred verdiskaping i fjellbygdene. Utredningsrapporten ble i dag overlevert til klima- og miljømiljøministeren på Viewpoint Snøhetta på Hjerkinn.

Etablering av to europeiske villreinregioner, en nordlig og en sørlig, er en del av anbefalinger. Arbeidsgruppen foreslår at de europeiske villreinregionene skal inkludere de nasjonale villreinområdene og omfatte de berørte kommunene.

Bilde: Arne Nyaas

Bilde: Arne Nyaas

Videre mener de at det bør etableres et verdiskapingsprogram på 50 millioner over 5 år der hovedmålet er å utvikle villreinfjellet som reiselivsprodukt i disse kommunene. Det er i dag få eksempler på at noen har forsøkt å bruke villreinen og villreinfjellet som ressurs for reiselivet. Ved å etablere et eget program kan man håpe å få i gang en rekke små og store prosjekter som bidrar til en bred verdiskaping i fjellbygdene i disse kommunene.

Last ned arbeidsgruppens rapport her.